پیغام ورود و خروج

سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://tolidmeli.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ
لینک های مفید
پیوندهای روزانه

IS
Online
IranSkin go Up
User

در واقع کار در فرهنگ اسلام عبارت است از هرنوع فعالیتی که برای تامین و پاسخ گویی به معاش  فردی و اجتماعی انسان و کسانی که با او در یک محیط زندگی می کنند، اعم از نیازهای مادی و یا معنوی اطلاق می گردد، لکن در علم اقتصاد، کار عبارت است از هرنوع فعالیتی که به نحوی نیاز های مادی انسان و جامعه را همراه با سود تامین نماید. نوشتار حاضر با توجه به نگاه دین مقدس اسلام به کار و تلاش با استفاده و بهره جستن از قرآن و روایات مورد بررسی قرار می گیرد و بر این نکته اصرار دارد که باید مشکلات اقتصادی خود را با اتکای به فرهنگ غنی اسلامی ، اعم از قرآن و نهج البلاغه حل و فصل نماید، و از قرآن بعنوان چراغ هدایت بشریت هدایت جسته و در آن تدبر کنیم . قرآن آرام بخش دلهای مومنان و راهنمائی استوار است. یکی از عمده مشکلات مردم بخصوص مسلمانان در حال حاضر عدم توجه جدی به قرآن و سخنان گهربار نبی مکرم اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است. اگر جامعه ای برای تعالی حرکت می کند و در صدد این است که ، تحولی عظیم در کار و اقتصاد خود انجام دهد ناگزیر است که به قرآن و رهنمود های آن توجه نماید،  تا شاهد تحولات جدید و شرایط و امکانات نوئی در جامعه باشد . در این مواقع است که انسانها  برای اینکه دچار سردرگمی و تشتط خاطر در مورد مسائل مختلف اجتماعی نشوند ، راهی جز مراجعه به قرآن را ندارند .

لذا پیامبر اکرم (ص) در روایتی برهمین نکته تاکید دارند؛ اِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرآنِ ... و لَهُ ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ فَظاهِرُهُ حُکْمٌ وَ باطِنُهُ عِلْمٌ ... فیهِ مَصابیحُ الْهُدى وَ مَنارُ الْحِکْمَةِ وَ دَلیلٌ عَلَى الْمَعْرِفَةِ لِمَنْ عَرَفَ الصِّفَةَ؛{1}هنگامى که فتنه‏ها چون پاره‏هاى شب تار بر شما مشتبه شود، به قرآن روى بیاورید ... براى قرآن ظاهرى و باطنى است. ظاهر آن حکمت و باطن آن دانش است ... در قرآن چراغ‏هاى هدایت و نشانه‏هاى حکمت و راهنماى معرفت هست، براى کسى که ویژگى‏اش را شناخت. و یا در کلام نورانی دیگر در آخرین دقایق عمرشریفشان این چنین مردم را به راه راست هدایت کردند آنجا که فرمودند: «من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترت و اهل بیت خودم. مادام که شما به این دو دست بیازید هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ گاه از هم جدا نمی‌شوند.» شایسته است که توجه داشته باشیم که فهم قرآن بدون کمک گرفتن از ائمه اطهار (ع) بسی دشوار می نماید. در کنار قرآن، اهل بیت هستند که اولشان ، باب علم نبی (ص) ، پدر بزرگوار امام معصوم (ع) ، تنها مدافع پیامبر (ص) در دوران طاقت فرسای هجرت، و جنگ ها و یورش های پیاپی قریش ،  نابود کننده خط کفر و نفاق پنهان ، حضرت علی (ع) است که همواره با قرآن زیست و از قرآن گفت و در راه قرآن و دین رفت.

حال که سال جاری ، سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی توسط رهبر معظم انقلاب نام گذاری شده است ؛ لازم است که با تبیین آیات قرآن کریم و توجه قرآن و کلمات حضرت امیرالمومنین علی (ع) در نهج البلاغه در مورد کار و معیشت انسان ها مورد مطالعه قرار بگیرد تا شاید بتوانیم الگویی اسلامی - ایرانی مفهوم واقعی تولید ؛ نگهداشت ، گذران بهتر و با سود دهی حلال ، فراوان و همچنین ارزش گذاری به نیروی تولید کار ، و اهمیت دادن مسئولین به پرسنل و بازوان پرکار قشر کارگر جامعه ، جایگاه خود را با توجه به این مساله که از هر جهت مورد تحریم چند کشور زیاده طلب نیز هستیم ، باشیم .

در پست های آتی انشالله مولفه های اقتصاد مقاومتی را برخواهم شمرد .....

پی نوشت: اصول کافی، ج 1،ص599


چاپ این صفحه
[ چهارشنبه 91/10/13 ] [ 2:0 عصر ] [ حکیمی فر ] [ گلخند های شما() ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.
نسیم باکس