پیغام ورود و خروج

سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://tolidmeli.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ
لینک های مفید
پیوندهای روزانه

IS
Online
IranSkin go Up
User


 3) اجحاف نکردن  در حق کارگر

از جمله مسائلی که در انجام کار موثر خواهد بود، آرامش خاطر کارگر را به دنبال خود می آورد ، برابری کارگران و ظلم نکردن به آنان است . از این جهت که در مقابل عمل انجام شده به حقوق خود خواهد رسید . این قسم نیز از جمله مواردی است که مورد تاکید قرآن کریم  مبنی بر رعایت حقوق کارگر و ظلم نکردن به او ، قرار گرفته است. خدای متعال در عین حالی که به کارفرما  و نسبت به تولید ات او نگاه با محبت آمیزدارد در دفاع از حقوق کارگران می فرماید: وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ {57} و حق مردم را کم نگذارید و در زمین فساد نکنید. این آیه مصداق بارز دفاع از حقوق انسان بوده و بر ادای این حقوق تاکید می کند و از تضییع حقوق افراد نهی نموده است . با تامل در این آیه در می یابیم  چه اندازه حقوق افراد بخصوص قشر کاگر از نگاه خدای متعال مهم تلقی گردیده است . و پرهیز از هرگونه غش و تقلب در معامله و همچنین هر نوع پایمال کردن حق دیگران با عنوان ظلم می کند و از آن به شدت منع می کند . ارزش گذاری دین مقدس اسلام به کار و کارگر این قدر اهمیت دارد که حتی توانایی افراد را در کار کردن می ستاید و با توجه به اختلاف توانایی جسمی و روانی و ابتکار و خلاقیت و سایر جهات که در انسان ها وجود دارد به هر فردی به تناسب توانمندی او مسئولیت، انجام کار واگذار نموده که گویایی این مساله در این آیه قرآن کریم است : قَالَتْ إِحْدَاهُمَا یَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ {58} یکی از آن دو دختر گفت : پدر او را استخدام کن ، چرا که بهترین کسی را که می توانی استخدام کنی ، آن کسی است که قوی و امین باشد.

4) کارگران از نگاه اسلام و غرب

قدرت خلاقیت و ابتکار و نو آوری در عرصه های مختلف علمی و تولید صنعت را برای جامعه به ارمغان می آورد، هرچه قدر که انسان به  علم و دانش و توانمندی خود بیفزاید در آگاهی و مهارت کار با ظرافت خاصی ، به انجام مسئولیت خواهد پرداخت. شرایط بهتر و ایده آل برای یک کارگر نمونه ، موجب می شود تا در ارائه تولیدات با سرعت عمل بیشتری گام بردارد و از اتلاف انرژی های اضافی جلو گیری نماید. بدون آگاهی و دانایی از ساختمان شئی تولید آن ممکن نیست . از این رو کارفرمایان باید دقت زیادی در بکار گیری افراد آگاه و ماهر در کار ها به خرج دهند ؛ أَنِ اعْمَلْ سَابِغَاتٍ وَقَدّرْ فِی السّرْدِ وَاعْمَلُواْ صَالِحاً إِنّی بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ {59} و دستور دادیم زره های کامل و فراخ بساز ، حلقه ها را به اندازه و متناسب کن و عمل صالح را بجا بیاورید...... انجام هرکاری نیازمند آگاهی و مهارت خاصی است و در مصنوعات نقش مهمی را ایفا می کند. علم و دانایی حضرت داود در ساختن زره از طرف خدای متعال بود تا آنچه را که می سازد از استحکام کامل برخوردار باشد و جنگجویان بتوانند از آن بخوبی استفاده کنند . امروزه که تکنولوژی در جوامع مختلف بشری رشد فزاینده ای را به خود گرفته است لازم و ضروری می نماید تا کارگران و کارفرمایان به جهت تخصصی شدن علوم و صنایع در کشور به قرآن و روایات بیشتر توجه نمایند.

امام علی (ع) در باغی مشغول کار کردن بود که عده ای برای دریافت پاسخ سئوالی ، به طرف باغ رفتن دیدند امام (ع) سخت مشغول کا رکردن است و این آیه را تلاوت می کند: أَیحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَنْ یتْرَکَ سُدًى {60}   آیا انسان می پندارد او را به حال خود رها می کنند. ارزشی که دین اسلام به کارگر می گذارد ، نگاه کرامت و شرافت و عزت است ولی تا جایی که رهبران معصوم (ع) شیعه خود را در کنار کارگران تلقی می کند و با کار کردن در باغ ، به تولید و خودکفایی می اندیشد.

 در حالی که کارگران در غرب با کمبود های فراوانی از نواحی مسئولین قدرت خود برخوردار هستند توزیع ثروت تنها در دستان یک درصد به گردش درمی آید و99 درصد باید چشمان خود را به دست این یک درصد بدوزد شاید بتوانند از این طریق خود را نجات دهند. در حالی که دین مقدس اسلام این قشر زحمتکش جامعه را می ستاید و مورد الطاف خود قرار می دهد، و با نام امانت دار معرفی می کند وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ {61}و آنها که امانت ها و عهد خود را رعایت می کنند. چرا که امانتداری و وفای به عهد از ویژگی ها و اوصاف مومنین و اهل بهشت می باشد؛ امانتداری و وفای به عهد در هنگام کار ، پشتوانه بسیار قوی و محکمی است جهت انجام کار این صفت موجب امنیت و آرامش خاطر کارگر نسبت به کارفرما و یابالعکس می شود و از مسائل مهم و اصولی شرایط کار بوده و سبب پیشرف کارها می شودلذا به همین جهت است که خدای متعال بیان می دارد: وَلاَ تَکُونُواْ کَالَّتِی نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنکَاثًا تَتَّخِذُونَ أَیْمَانَکُمْ دَخَلاً بَیْنَکُمْ أَن تَکُونَ أُمَّةٌ هِیَ أَرْبَى مِنْ أُمَّةٍ إِنَّمَا یَبْلُوکُمُ اللّهُ بِهِ وَلَیُبَیِّنَنَّ لَکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَا کُنتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ {62}  همانند آن زن سبک مغز نباشید که پشمهای تابیده خود را پس از استحکام وا می تابید در حالی که سوگند و پیمان خود را وسیله خیانت و فساد قرار می دهد... اینها همه نشان از  ارزش گذاری اسلام به قشر کارگر ، کار فرما است . وفای به عهد مهمترین پشتوانه برای ثبات جامعه به شمار می آید؛در این آیه پیمان شکنی را سرزنش و ملامت کرده و آنرا با تشبیه به یک نوع کار و شغل بیان نموده است . پذیرفتن یک کار و شغل نوعی عهد و پیمان بین کارگر و کارفرما بر قرار می کند و در صورتی کار به نتیجه مطلوب می رسد که در آن پیمان شکنی و خیانت در امانت نباشد و برای اجرای تعهدات خود از روی صداقت قدم بردارد. و در نهایت رضایت از کار است که هم کارگر و هم کارفرما را خشنود می سازد .  لِسَعیِها راضِیَه{63} چرا که از سعی و تلاش خود خشنود است .

رضایت ؛ شیرین ترین طعمی است که باید هم کارگر و هم کارفرما و هم جامعه از تولید ملی خود داشته باشند و با اتکای به خود باوری و ایمان راسخ به پرودگار و اهداف عالی پیش روی خود در تحقق «حمایت از کار و سرمایه ملی تلاش نمایند.



چاپ این صفحه
[ شنبه 92/1/10 ] [ 6:10 عصر ] [ حکیمی فر ] [ گلخند های شما() ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.
نسیم باکس